středa 4. listopadu 2015

Nafťáky v podání Subaru? Jedinečné provedení i rozporuplné zkušenosti prvních majitelů


Japonská automobilka Subaru byla dlouhou dobou jednou z těch, které razily heslo, že diesel do osobního vozu nepatří. Ale trh je trh a poptávka zákazníků po naftových motorech stále stoupá, ačkoliv o výhodnosti bych si i já kolikrát dovolil polemizovat. Nicméně vedení Subaru se nakonec nechalo zlomit a na konci roku 2007 předvedlo své vlastní pojetí dieselového agregátu. Netradiční řešení spočívalo v konstrukci – inženýři Subaru totiž vymysleli a zkonstruovali první sériově vyráběný dieselový motor typu boxer, montovaný do osobního vozidla.


Boxer diesel od Subaru okamžitě přitáhl pozornost a rychle se objevili první zákazníci. Bohužel, první verze opravdu nebyly zrovna nejpovedenější. Mohl za to nejspíš překotný vývoj, protože technici motor postavili během pouhých dvou let a to bez předchozích zkušeností s dieselovými agregáty. Z tohoto pohledu se jedná o obrovský úspěch. Ale z pohledu zákazníka už to tak jednoznačné nebylo.

Zásadním problémem je spojka, naopak filtr DPF se překvapivě neucpává


Subaru Boxer Diesel

Zdánlivě spolu tyto dvě součástky možná nesouvisí, ale hned vás přesvědčím o opaku. Spojka se totiž u dieselů od Subaru stala standardním problémem. U prvních modelů byla natolik poddimenzovaná, že odcházela už po najetí 30 – 40-ti tisíc kilometrů. A dostáváme se k souvislosti s filtrem pevných částic Subaru – za tak krátkou dobu se neucpe u žádného moderního vznětového motoru. Majitelé se k problémům se spojkou stavěli různě, v závislosti na tom, jak své vozidlo využívají.

Nejvíce rozčarovaní byli samozřejmě ti, kteří s autem moc nenajezdí a tak se jim závady projevily až po zaplacení většiny splátek. Možnosti jim zbyly dvě – buď do vozu začít investovat, ačkoliv je zdánlivě stále nový, nebo se spokojit s výrazným prodělkem a prodat jej co nejdříve dál. Samozřejmě, že krátké trasy žádnému dieselu nesvědčí a tak časem počítejte s dalšími výdaji. Ani filtr pevných částic Subaru totiž nemá o nic lepší, než konkurence.
 

Vstřikovače Subaru, to je kapitola sama pro sebe


Subaru Outback Boxer Diesel
Diesel boxer Subaru je jedinečný agregát nejen svou konstrukcí, ale také některými provozními závadami. Samozřejmě, každý moderní vznětový motor má nějaké ty zápory a problémy, ale u Subaru by člověk přeci jenom čekal trochu víc jistoty, pramenící z renomé značky. Bohužel, na poli dieselových motorů se japonské automobilce vysokou laťku udržet nepodařilo. Inu, jak praví jedno české přísloví, každý den není posvícení.

Vstřikovače Subaru jsou technologicky výborně zpracované, ale se spolehlivostí už je tomu jinak. Majitelé starších modelů to moc dobře vědí. Můžete tankovat jen kvalitní naftu, jezdit s dieselem tak, jak se má, dbát na detaily – a přesto všechno vstřikování u Subaru nezískalo dobrou pověst. Pokud vás totiž nezradila spojka, vstřiky odešly pod nějakých 40 000 kilometrech téměř stoprocentně.

Subaru Forester Boxer Diesel


Špatná funkce vstřikovací soustavy se projevuje plíživě a nezkušený majitel nemusí závadu po dlouhou zpozorovat, nebo jí nemusí přikládat správný význam. Je to pochopitelné – kdo by čekal u japonského vozu, že vydrží tak málo? V každém případě projevy byly společné téměř všem prvním boxerům – začalo to klepáním za studena, pokračovalo přehřívání, ztrátou výkonu a nakonec, představte si, i samovolným vypínáním motoru v nízkých otáčkách.
 
Ne vždy byly na vině vstřiky jako takové. Často bylo možné chybu připsat na vrub jiné součástce. Tou je vstřikovací čerpadlo. Subaru u prvních modelů prostě dodávalo nevyladěné a nespolehlivé motory a vinu se pak snažilo svést na zákazníky, kteří s dieselem neumí.

Kočka není pes a včera není dnes - ojetá Subaru v naftě


U většiny starších a ojetých vozů s motorizací diesel boxer od Subaru už výše zmíněné problémy neplatí. Tedy za předpokladu, že se projevily už předchozím majitelům a ti je nechali odstranit. Subaru totiž muselo nakonec ustoupit tlaku nejen zákazníků, ale i odborníků a přiznat některé konstrukční chyby. Následně pak byly u spousty vozů vyměněny špatné vstřiky za nové, spojka je také jiná, lepší a spolehlivější a celkově by dnešní nové Subaru v naftě mělo o mnoho překonat svého staršího bratříčka.

Subaru Impreza Boxer Diesel


Pokud vás ale problémy s dieselem Subaru potkají, neměli byste mít zrovna hluboko do kapsy. Subaru všeobecně není nejlevnější značka vozů a pro diesely to pak platí dvojnásob. A nejedná se ani tak o pořizovací cenu vozu, ale zejména o opravy, které mohou například u kompletní výměny vstřikovacího systému narůst až do výše několika desítek tisíc korun. Prostě – Subaru je srdeční záležitost a v naftě obzvlášť.



Žádné komentáře:

Okomentovat