úterý 11. listopadu 2014

Nová stará amerika - jaky vypadá Pontiac Firebird po faceliftu?


Pontiac Firebird/Trans Am je klasika, jeden ze symbolů ameriky. Tedy alespoň z pohledu Evropana. Automobilka Pontiac sice svou výrobu po mnoha neúspěšných pokusech o znovuoživení ukončila v roce 2010. Ale netýká se to této legendy. Ta se dočkala letos face-liftu a příští rok by se měly představit oficiálně první vozy 5. generace. 


Hned při prvním pohledu na fotografie nového modelu si každý vzpomene na jeden z nejslavnějších amerických vozů 70. let. U nás dosáhl největšího věhlasu v letech 90., kdy jej bylo možné vidět snad ve všech amerických seriálech, které tehdy běžely v televizi.

Nový Pontiac Trans Am tak nepřijde o žádné z prvků, které činily Firebird natolik jedinečným. V podstatě se opravdu jedná o face-lift. Došlo k zahlazení ostrých hran na předních i zadních náraznících a blatnících. Vůz by tak měl získat lepší aerodynamické vlastnosti a také by měl padnout zákazníkům lépe do oka.

K těmto nepatrným estetickým změnám se přidaly i technologická vylepšení. V pření části vozu byly přidány vzduchové průduchy, které mají dvojí účinek. Za prvé přivádějí vzduch ke kotoučům předních brzd a tím je chladí, druhým efektem pak je zvýšený přítlak na přední část vozu. O to se stará zejména speciálně upravený přední spoiler.

Úpravy se dočkal ale i zadní spoiler. Ten by měl také mít mnohem lepší účinek a ve větších rychlostech by měl opravdu účinně tlačit záď k zemi. Spolu s menšími změnami v podvozku by tak mělo být řízení nového Pontiacu Trans Am opravdovým požitkem a nezapomenutelným zážitkem.

Lepší stabilita a jízdní vlastnosti -to ani zdaleka není všechno, co o novém Pontiacu Trans Am víme. Nejdříve mrkneme do interiéru. Podle tvůrců nového modelu byl zadání jasné. Vůz musí být pro cestující opravdu pohodlný. A to i ve vysokých rychlostech. Sportovní sedačky jsou tak potaženy kůží, stejně jako volant nebo výplně dveří. Všechny prvky interiéru v sobě umě spojují luxus a sportovní nádech.

Ale v finále tohle všechno zas tak moc lidí nezajímá. Když se řekne Pontiac, vybaví se každému hrubá síla, spálené gumy a řev. Co má tedy nový Pontiac Trans Am pro nás nachystáno pod kapotou?

Tak na to už není jednoduchá odpověď. Ohledně motorových jednotek ještě stále není jasno. A tak okolo panuje spousta pověstí a nikdo si není přesně jistý, jak to nakonec bude. Základní diskuse je ale celkem jasná - má Pontiac být stále klasikou, s mohutným motorem, neuvěřitelným krouťákem a bez jakéhokoliv přeplňování? Nebo se i americké klasiky mají vydat směrem turbodmychadel a kompresorů? Můj názor je jasný - když klasika, tak bez turba.

Ale v Pontiacu se nejspíše rozhodnou pro několik variant a zákazníci tak budou mít na výběr. Podle dosavadních zpráv mohou zájemci počítat s již mnohokrát upraveným motorem původního Firebirdu. Jedná se o šestiválec s obsahem 3,7 l a výkonem okolo 300 koní. Nezaručenou informací je, že by Pontiac mohl nabídnout ještě osmiválec o obsahu 5,0 l a výkonu 420 koní.

Přeplňované motory jsou další možností. Na trhu je jich k dispozici celá řada, stačí si jen vybrat ty pravé. Přednost nejspíše dostanou turbo motory s obsahem 2,7 l a 3,5 l by měly mít výkon 300 a 420 koní. A nakonec by měl být prý k mání i osmiválec s kompresorem o obsahu 5,0 l s výkonem 550 koní.

Ale jak to s nabídkou motorů nakonec bude, to se budeme muset nechat překvapit. V každém případě na trh bude nový model Pontiac Trans Am uveden v létě  2015. Základní cena byla pro USA stanovena na 23 000$ (500 000 Kč), což jasně ukazuje, jak rozdílné jsou ceny vozů v USA a v Evropě. Za kolik (jestli vůbec) bude Pontiac Trans Am možné zakoupit v Evropě jsem nezjistil. Ale kdo ho bude hodně chtít, nějak si poradí.


Abych českého čtenáře úplně nemátl - Firebird není přesné označení modelu. Počítám ale, že u nás si většina lidí vybaví právě model proslavený seriálem Knight Rider, ale ve skutečnosti jako Firebird označovala automobilka všechny typy vozů, které považovala za výjimečné.

Pontiac Trans Am zažívá svůj návrat už teď (jako model 2014), ale právě typ pro rok 2015 má ukázat, zda Pontiac stále má ten správný sex appeal. Problém je, že fanoušci se na celý projekt dívají rozporuplně. Nový Pontiac Trans Am totiž vlastně vůbec není Pontiac. Za stavbou těchto vozů stojí společnost Trans Am Depot, která si od SCCT koupila jméno a od GMC zase znak na kapotu. A Trans Am staví převážně z dílů konkurenčního vozu Camaro SS 5. generace.





Mezi fanoušky probíhá bouřlivá diskuse o tom, zda Camaro 5. generace vykuchalo více poslední modely opravdového Pontiacu, nebo naopak nový Trans Am zneužívá technologií Camara. Ale to my tady v české kotlině asi nerozlouskneme. Ale je dobré vědět, že i podle řady odborníků se už zdaleka nejedná o ten poctivý Pontiac, na jaký jsme bývali zvyklí, ale pouze o zdařilý plagiát. Názor si klidně udělejte sami. Na fotkách vypadá vůz skvěle.

Žádné komentáře:

Okomentovat