čtvrtek 10. července 2014

Rally Bohemia 2014 - Škoda potěší fanoušky a připomene historii

Nadcházející víkend budou mít fanoušci rally o zábavu postaráno. Pojede se totiž slavná Rally Bohemia. Právě na této soutěži chce automobilka Škoda naplno oslavit své 40-ti leté výročí od předvedení svých prvních vozů s označením rally sport. A to není zdaleka všechno. Fanoušci se mají na co těšit. Pod článkem také naleznete galerii fotek modelu Škoda 200 RS.




Hned první věc, které si nadšenci rally všimnou, jsou změněné barvy továrních vozů týmu Škoda motorsport. Obě WRC-čkové Fabie budou startovat v retro barvách. Přesně před čyřiceti lety totiž právě na této Rally škoda předvedla své nové speciály - Škodu 180 RS a Škodu 200 RS. Právě tuhle událost má historický nástřik karoserie moderních vozů připomínat.
Škoda 200 RS

Psal se rok 1974, začínalo léto a v tehdejším Československu se pořádal závod Rally Škoda. Zde se poprvé slavné speciály předvedly veřejnosti a sklidily fenomenální úspěch. Původně měla soutěž posloužit k otestování nových vozů. To proběhlo natolik úspěšně, že se automobilka rozhodla vydat směrem vývoje automobilů s označením RS, tedy rally sport.

Původní rally Škoda v roce 1974 měřila neuvěřitelných 1 800 kilometrů. Jak vidíte, časy se mění. Dnes je rally značně kratší, dříve závod zahrnoval rychlostní zkoušky na území celé republiky. Co se ale nemění je úspěch škody, která dodnes dokáže stavět velmi dobré sportovní speciály. A dodnes poráží konkurenci.

Škoda 200 RS a Škoda 120 S
Automobil Škoda 200 RS vzdáleně připomíná klasické erko. Ovšem když automobil uvidíte zblízka, zjistíte, že je to opravdu jen podobnost. nejedná se vůbec o shodné typy. Škoda 200 RS je nižší a širší. Jak typové označení napovídá, vůz je osazen motorem s obsahem 2,0 litru. Výkon 163 koní byl na svou dobu postačující. Maximální rychlost byla 210 km/h - není problém změnit úpravou převodů, ale vůz nebyl stavěn na okruhy, ale pro jiný druh soutěže. Převodovka vozu nese značku Porsche, což nebyla v 70. letech v ČSSR zrovna běžná a dostupná značka.

Jak jsem již řekl, speciál se škodovce opravdu povedl. A to natolik, že mohla rozjet výrobu vozů 130 RS, které jsou dodnes známkou výkonu, kvality a perfektních jízdních vlastností. Bohužel, větší kubatura než obligátních 1,3 l nebyla tehdy politicky schůdná. Ale to rozhodně inženýry ve Škodovce nezastavilo. Právě naopak. Udělali ze "stotřicítky" automobil, který ve své třídě neměl konkurenci.

S vozem 130 RS závodila i spousta zahraničních závodníků a když po letech vzpomínají, nemohou si československé automobily vynachválit. Nízké těžiště, ideální rozložení váhy a náhon na zadní kola dovoloval jezdcům rychlejší průjezdy zatáčkami, než si to mohli dovolit ve vozech konkurence. Velmi rychle si Škoda 130 RS vysloužila přezdívku "Porsche východu". A rozhodně právem.

Škoda 130 RS
Ano, Škoda 130 RS se stala slavnou i daleko za hranicemi našeho státu a to i mimo země sovětského bloku. Rozhodně stojí za připomenutí, že právě tento vůz vyhrál ve své třídě na Rally Monte Carlo v roce 1977. Ovšem nejen rally byla doménou škodovek. Po menších úpravách nebyl problém poslat "stotřicítkové ereso" na okruh. A i zde byly úspěchy značné. Za všechny hovoří celkové vítězství (ve své třídě) v mistrovství cestovních vozů roku 1981.

Vraťme se ale do současnosti. Nadšenci rallyového sportu se totiž mohou těšit nejen na moderní Fabie WRC v nezvyklých barvách. Škodovka si pro ně připravila ještě jedno překvapení. Bude se totiž naostro testovat nový motor o obsahu 1,6 litrů s přeplňováním. Pod kapotou jej bude mít úřadující mistr světa Esapekka Lappi, Na vybraných erzetách byl měl agregátu dát co proto. Pokud vše půjde podle plánu a testování dopadne dobře, je škoda připravena postavit nový speciál Škoda Fabia R5 už pro příští sezónu. Tak držme palce, ať to vyjde.

A jak se na závod těší samotní jezdci týmu Škoda motorsport? Kromě testovacího vozu Škoda Fabia S 2000, ve kterém tedy pojede již zmíněný E. Lappi, se rozhodla Škoda postavit na start své dvě momentálně nejlepší posádky. Duo Kopecký / Dresler dosahuje obrovských úspěchů v soutěži APRC na druhé straně zeměkoule. Přesto si slavnou Bohemku tito dva skvěli rallyoví profíci nenechají ujít. Jan Kopecký se nechal slyšet, že už se opravdu moc těší na asfalt.

Druhou škodováckou posádku tvoří dvojice Wiegand / Christian. Sepp Wiegand už byl letos na bedně jak v Belgii, tak v Irsku. A doufá, že se mu to povede i u nás. Není to pro něj sice domácí rally jako pro Kopeckého, přesto určitě vnímá, že jede s vozem domácí značky. A bude se chtít fanouškům předvést.

Ano, rally nejezdí jenom škodovky, startovní pole bude plné jezdců s rozličnými stroji. Přesto má značka Škoda v Rally Bohemia své pevné místo. Je to rally, která vždycky patřila Škodě. A já doufám, že i letos se Škoda blýskne, piloti s navigátory obsadí vedoucí příčky a tradice bude pokračovat minimálně dalších čtyřicet let. A mezi námi - vítězství bych moc přál zrovna Janu Kopeckému. Aby si užil slávu a šampus i doma a nejen u protinožců.

Galerie fotek vozu Škoda 200 RS:

¨

Foto: (c) Škoda auto a.s.
         (c) Touareg.Netvor



Žádné komentáře:

Okomentovat