pondělí 30. června 2014

Škoda 1000 MB slaví 50 let! - 3.díl: Interiér, elektrická zařízení, větrání a vytápění

Aby to bylo pro motoristické nadšence trochu napínavější, ze všeho nejdříve se podíváme na interiér nového vozu. Abychom mohli dostatečně ohodnotit práci vývojářů, musíme si uvědomit, že jsme v roce 1964. Mnohem lépe se porovnává těm, kteří znají interiér starších modelů, jako byl třeba Spartak nebo Octavia. V každém případě, co se týče interiéru, byla na tom ohledně pokroku a techniky Škoda 1000 MB dobře a s konkurencí držela krok. V rámci mezí, samozřejmě. Porovnáváme s porovnatelnými, nikoliv s Mercedesem a podobně.



Takže v základu - už v prvním díle jsme si rozebrali možnosti uložení zavazadel. Věnovali jsme se také variabilitě sedaček a možnostem proměnit vůz v užitkový, či dokonce "lůžkový". Ale co zbytek?

Škoda 1000 MB byla od počátku projektována jako lidový vůz, tedy automobil opravdu pro každého. S tím se počítalo i při vymýšlení a realizaci interiéru, zejména tedy s ohledem na umístění různých ovládacích prvků, design rychloměru a podobně. Všechno bylo děláno tak, aby se jednalo o uživatelsky naprosto přívětivý vůz.

A musím říci, že tohle se inženýrům ve škodovce povedlo. Začneme hned u přístrojové desky. Té dominuje ukazatel rychlosti, který je doplněn ukazatelem teploty chladící kapaliny a palivoměr. Vše s důrazem na přehlednost. Ručičkové ukazatel jsou pak ještě doplněny světelnými kontrolkami, signalizujícími stav vozidla, zapnuté osvětlení či zapnutá směrová světla.

Volant, na dnešní dobu nezvyklé úzký, je jednoduchý, dvou ramenný s mírným vlnkováním za své zadní straně. Jeho průměr je postačující, ani velký ani malý, lze pohodlně dosáhnout na řadící páku i ovládat páčky umístěné kousek za volantem. Ty slouží k ovládání světelných prvků. Páčka vlevo spouští směrová světla (natočením křidélka nahoru, či dolů), naopak stlačením páčky se spouští klakson. Druhá páčka, vpravo, slouží k zapínání a přepínání světel (obrysová, potkávací, dálková), opět pootočením křidélka páčky. Na svou dobu elegantní řešení.

Vpravo od volantu se kromě řadící páky nachází také popelník. Lépe řečeno, je přesně vedle přístrojové desky. To víte, na kuřáky se myslelo vždycky. A ještě kousek víc vpravo, přímo naproti sedadlu spolujezdce, se nachází uzavíratelná skříňka. Tento "kastlík" je také jediným odkládacím místem vozu. Pokud pomineme plochu pod předním sklem, která je úzká, skloněná a tedy věci na ní položené rozhodně nejsou stabilní.

K ovládání topení slouží řidiči dvě páčky. Topení má tisícovka umístěné pod zadní sedačkou a do přední části vozu je ohřátý vzduch veden podlahovým kanálem. Ohřátý vzduch lze usměrnit buď na přední sklo, nebo klasicky do prostoru nohou. Řidič má také možnost ovládat klapku přívodu vzduchu do topení, čímž může regulovat teplotu.

Řešení je to sice elegantní, ale nikdy nebylo natolik funkční, jak by si konstruktéři představovali. Souvisí s umístěním topení, tedy v závislosti na umístění chladiče, který se nalézal v motorovém prostoru. To s sebou neslo problémy s chlazením stejně, jako problémy s vytápěním. Ohřátý vzduch totiž musel urazit pod vozidlem relativně dlouhou cestu, což vedlo k tomu, že za velkých mrazů vozidlo nikdy nešlo pořádně vytopit. Ačkoliv výrobce tvrdil opak - dle propagačních materiálů se během jízdy teplota ve voze při dvacetistupňových mrazech pohybovala okolo 20 stupňů Celsia. No, většinou tomu tak nebylo.

Na druhou stranu je třeba přiznat, že ve voze určitě neumrznete. Tedy pokud se nic nepokazí. A to byl naopak klad škodovky - kazila se minimálně. A když už, nešlo o žádné fatální problémy. Nová tisícovka fungovala spolehlivě v podstatě za každých podmínek a v každém počasí. K zátěžovým testům, kterým bylo vozidlo svými vývojáři podrobeno, se vrátíme podrobněji později, v jednom z dalších dílů seriálu.


S teplotou ve voze si člověk snadno poradí tím, že se oblékne. Ale uživatelé záhy narazili na podstatnější nedostatek. A tím byly stěrače. Konkrétněji tedy jejich motorek. Příjemné bylo, že byl vyroben tak, aby po své deaktivaci (tedy po vypnutí) zastavil stěrače vždy v dolní poloze. Nedostatkem však byla jeho rychlost, kdy rychlost nejvyšší rozhodně nebyla dostatečně vysoká pro pohodlnou jízdu v lijácích. V pozdějších verzích už na to konstruktéři mysleli.

Vnitřek vozu je osvětlen dvěma malými světýlky, umístěnými na sloupcích vozu. Dokonalé řešení, skvělé využití místa a osvětlení prostoru je překvapivě více než dobré. Dále je automobil samozřejmě vybaven zvukovou i světelnou houkačkou, takže v rámci možností se inženýři opravdu snažili dodat co nejvíce moderních prvků.

Aby elektrické prvky bez problémů fungovaly, byl vůz vybaven moderní výkonnou elektrickou soustavou. Měl docela silné dynamo (v porovnání s předchozími škodovkami) a akumulátor s kapacitou 35 Ah. K tomu přibyl ještě startér o výkonu necelé jedné koňské síly. To dovolovalo odstranit startovací kliku - tedy další inovace. Ale ta se rozhodně nesetkala s pochopením.

Technicky totiž škoda 1000 MB v zimě startuje opravdu bez problémů, o tom se ostatně můžete sami přesvědčit i dnes. Ovšem hodně záleží na použitém oleji. V tehdejším Československu byl v době počátků prodeje nové tisícovky k dostání pouze málo kvalitní olej. Ten v nízkých teplotách rychle tuhnul a protočení motoru klikou tak bylo nutností. Posléze byl na trh v čím dál větším množství dodáván i olej kvalitnější, a tak se konstruktéři už nemuseli ke startovacím klikám nikdy vracet.

Každý kupující dostal k vozu také sadu nářadí, nutného k základním opravám. Ne, to není výsměch, to byla realita doby. Vozy prostě měly mouchy, které bylo třeba si doladit. Navíc tehdejší uživatelé byli všeobecně zvyklí provádět si na autě spoustu oprav svépomocí. Součástí byla i literatura, popisující postup při údržbě a základních opravách automobilu.

Pro majitele bylo také jistě příjemné, že nová škoda měla jeden klíč na všechny zámky. Čili už nemuseli tahat k autu svazek klíčů, s jiným klíčem ke každé vložce. Všeobecně lze říci, že ačkoliv byly některé prvky přijímány s rozpaky, mezi širokou veřejností byla Škoda 1000 MB vysněným autem a byla přijímána neskutečně kladně. A co teprve, až si rozebereme motor, podvozek a hlavně jízdní vlastnosti a spotřebu. Na to se můžete těšit v příštím díle.

foto: (c)toureg.netvor
        (c)Škoda Auto a.s.

Žádné komentáře:

Okomentovat