úterý 25. března 2014

Výsledky z Rally Monte Carlo EN a ZENN


Pro českého fanouška velmi málo známé soutěže vozů na alternativní paliva se letos zúčastnila mimo jiné i automobilka Škoda se svým novým městským typem vozu - Citigo. V soutěži se objevily i jiné, zajímavé a méně známé typy vozů. Je smutné, že česká média soutěži nevěnují více pozornosti - letos už proběhl 15. ročník. A jak víkendové klání automobilů, šetrných k životnímu prostředí, dopadlo?




V podstatě výsledky odpovídají tomu, co jednotlivé týmy a piloti očekávali. Hodnocení není pouze časové, jak tomu bývá u běžných závodů, ale probíhá podle složitějších, přesně daných pravidel. Výsledkové listiny tak máme minimálně tři, pokud pomineme samotné hodnocení jezdeckých schopností, hodnocení týmů, apod. Jako běžné fanoušky motorismu nás bude nejvíce zajímat konečná výsledková listina, zohledňující pravidelnost umístění posádky a listina, která zohledňuje celkovou spotřebu vozu. Obě tyto kategorie pak hodnotí kombinovaná výsledková tabulka, která určuje konečné pořadí posádek. To se ovšem bavíme o soutěži s názvem ENRGIES NOUVELLES (zkráceně EN), ale zároveň se jela i soutěž ZERO EMISSION-NO NOISE (zkr. ZENN).

Rally Monte Carlo ZENN je takovým mladším bráškou výše popsané soutěže EN. Letos proběhl pátý ročník rally, ve které mezi sebou soupeří vozy s agregáty, produkujícími nulové emise, tedy v dnešní době se jedná o elektromobily. Hodnocení je v podstatě na stejném principu, jako u soutěže EN, akorát pro spotřebu se používá speciální výpočet (jeho přesné užití neznám, jako špatný matematik jej z výsledkové tabulky odvodit neumím).

Rychlostní zkoušky a celý profil trati pro soutěž ZENN se od soutěže EN lišily zejména v celkové délce. Do soutěže se mohou hlásit totiž pouze sériově vyráběné typy vozů, navíc s maximálním dojezdem 250 kilometrů. I přesto na jezdce čekaly některé naprosto regulérní rychlostní zkoušky. Navíc měly obě rallyové soutěže na programu v sobotu odpoledne (večer) test ovladatelnosti vozidla. Výsledky jsou vzájemně porovnatelné, takže si může zájemce prohlédnutím jednoduché tabulky udělat téměř okamžitou základní představu o jízdních vlastnostech jednotlivých vozů.

Teď se vraťme k rally Monte Carlo Energies Nouvelles. Jak nakonec 15. ročník dopadl? V celkovém kombinovaném hodnocení se na prvních dvou místech usídlily vozy Tesla S. Třetí pozici obsadil vůz Toyota Prius Plug In. Dále následovaly v tabulce vozy jako Opel Ampera, Honda Civic nebo třeba Volvo V60 Plug In. Automobil naší domácí značky, Škoda Citigo, obsadil nejlépe 19. pozici. Nevypadá to nejlépe, ale je třeba k tomu dodat, že Škoda předběhla i takové značky, jako Lexus, Porsche, Citroen nebo Volkswagen. Takže v jistém ohledu to je pro nováčka Citigo úspěch.

V rally ZENN naopak novinka na trhu automobilů naprosto dominovala. Jedná se o Renault Zoe, jehož sériovou podobu automobilka světu představila teprve nedávno. Vítězství v rally Monte Carlo Zero Emission - No Noise je jistě vynikající reklamou. Na druhém místě se v kombinovaném hodnocení, zohledňujícím jak spotřebu vozu, tak pořadí posádky v jednotlivých rychlostních zkouškách, se umístil vůz Mitsubishi IMIEV. Třetí příčka pak patřila automobilu Think City.

Na spotřebu byl Renault Zoe naprostou jedničkou mezi všemi. Tento typ vozu totiž obsadil první dvě příčky absolutně. Těsně ho následoval silný konkurent, již zmíněné Mitsubishi IMIEV. Co se týče spotřeby, výborně se projevil i Nissan Leaf. Naopak nejhůře dopadl Volkswagen E-Up.

Jak sami vidíte, jedná se o zajímavé soutěže, které bohužel nedosahují dostatečné mediální pozornosti. Což je škoda, protože alternativní paliva a nové agregáty jsou hudbou budoucnosti. A motorsport byl vždy studnicí nových nápadů a invencí, které byly následně přenášeny do běžné praxe. A kvalitní, cenově dostupný, úsporný a k přírodě šetrný automobil - to je sen spousty lidí. Snad se jim i díky těmto soutěžím jednou vyplní.  

foto: (c) Skoda a.s.
        (c) Renault media
        (c) Automobile Club de Monaco


Žádné komentáře:

Okomentovat