úterý 14. května 2013

MTX - Metalex


Tento dnes již legendární úpravce osobních i užitkových automobilů se může pochlubit opravdu bohatou historií. Mladší ročníky si jistě vzpomenou na ojediněle upravené vozy Favorit, případně lehce starší Škody Rapid.Ti starší, či oboru znalejší vědí, že technici továrny Metalex toho zvládnou mnohem víc. Zejména odbornou veřejnost o tom přesvědčují již více než 40 let.

Firma byla totiž založena už v roce 1969 v tehdejším socialistickém Československu. Původním plánem společnosti byla, jak už ostatně sám název napovídá, metalizace kovů. Následný zisk pak majitelé investovali do vlastního vývoje a výroby závodních speciálů. Naštěstí sportovní úpravy vozů režimu nevadily a mohl tak vzniknout tým nadaných konstruktérů a vývojářů.



Přes skromné počáteční podmínky, nedostatek podpory, technologií a v neposlední řadě financí, se však tým dokázal přenést a nakonec vyprodukoval celou škálu perfektních speciálů. Postupně se z Metalexu stala značka, reprezentující nejen šikovnost a pečlivost, ale zejména nadšení a houževnatost některých českých nadšenců motorsportu.

Škoda MTX 1-01
Hned v roce 1970 továrna představila svůj první monopost. Byla to formule Škoda MTX 1-01, stroj, který si svými úspěchy doma i v zahraničí získal takřka celosvětový věhlas. Společnost se výrobě formulí a okruhových vozů věnovala i nadále. Nemalých úspěchů získala mimo jiné formule Easter, dodnes populární na histo cupech u našich západních sousedů.

Automobilka však do svého portfolia zařadila také výrobu vozů typu buggy, či sportovní úpravy motocyklů. Neméně špatně si vedla na poli úprav automobilů pro závody závody do vrchu, rally či autokros. Vynikající a mezi závodníky hojně rozšířené tak byly rozličné úpravy českých vozů Škoda a sovětské značky Lada (VAZ).
Lada MTX

Za poslední velký počin na poli sportovních speciálů by se dala označit Tatra V8 MTX, na jejíž sériovější výrobu vlivem neblahých okolností bohužel nedošlo. I tak jsou ale na světě tři prototypy, jeden z nich je k vidění v muzeu automobilů v Lánech. V dnešní době se firma úspěšně věnuje modifikacím vozů pro státní složky, nadále zůstává věrná také sportovním úpravám v menších sériích pro jednotlivé soukromé zákazníky.